›› Home ›› Nieuws

Echt masterplan nodig voor noordelijke stationsomgeving

18 juni 2015

Gisteren stelde eerste schepen Christel Geerts haar masterplan voor de noordelijke stationsomgeving voor. Dat de stationsomgeving een grauwe en verlaten indruk geeft en dat de buurt een opwaardering kan gebruiken, daar zijn we het volmondig mee eens. Bij de voorstellen uit het zogeheten masterplan en bij haar manier van aanpak stellen we ons ernstige vragen, aldus Jong Vld voorzitter Karel Noppe.

Participatie
Enkele weken geleden organiseerde de stad een inspraakmoment over de heraanleg van het H. Heymanplein. Alle inwoners konden hun mening geven over een drietal concrete plannen en met de commentaren en suggesties gaan het studiebureau en de stad nu verder aan de slag. Een mooi voorbeeld van participatie. Voor de hele hertekening van de noordelijke stationsomgeving werd er echter geen participatietraject georganiseerd. Dit is niet enkel een gemiste kans maar zelfs onaanvaardbaar vindt Jong Vld. Niet enkel de buurtbewoners maar alle inwoners en bezoekers van onze stad maken gebruik van de stationsomgeving. Men had een inspraakmoment moeten voorzien, men had bij de inwoners en pendelaars naar hun noden, wensen en suggesties moeten peilen. Het stadsbestuur bewijst opnieuw dat ze enkel participatie duldt als het haar uitkomt.

Afstemming met mobiliteitsplan
Ook intern heeft de bevoegde schepen Geerts blijkbaar weinig gecommuniceerd. Er is immers geen rekening gehouden met het gloednieuwe mobiliteitsplan. Dat plan is nochtans nog maar in april definitief goedgekeurd door de gemeenteraad. In het mobiliteitsplan schuift men de noordelijke stationsomgeving naar voor als locatie voor één van de toekomstige randparkings. In het masterplan van de schepen is daar echter niets van terug te vinden. Het lijkt wel alsof de schepen het masterplan na enkele jaren stof vergaren plots terug boven heeft gehaald zonder het aan te passen aan de actuele omstandigheden.

Het masterplan onder de loep
Maar ook het plan zelf roept heel wat vragen bij ons op. Men voorziet een 4 ha groot park en langsheen de spoorweg komt een lineair park. Waar de parking van ‘t Bau-huis plots naartoe is gegaan, is voor ons een raadsel. Voor een randparking zal er ook geen plaats meer zijn. Nochtans is de vraag groot, bewijs daarvan is de hoge parkeerdruk vandaag de dag in de wijk. Het park krijgt ook een evenementenweide, het moet het park Spoor-Noord van Sint-Niklaas worden. En dat terwijl er zich aan de voorzijde van het station ook al een plein met veel mogelijkheden bevindt. Al jaren pleit Jong Vld Sint-Niklaas voor meer evenementen op het Stationsplein om zo de buurt opnieuw tot leven te brengen. We kunnen alleen maar vermoeden dat met een nieuwe evenementenweide het Stationsplein helemaal geen rol meer zal spelen. Tot slot maken we ons ook zorgen over de enkele honderden nieuwe woongelegenheden die met dit project gerealiseerd zullen worden. Het ene woonproject na het andere volgt elkaar de laatste jaren op in onze stad. Alleen al in de Clementwijk, het grootste stadsuitbreidingsproject ooit, zullen er 700 woningen bijkomen. En nu voorziet men opnieuw in de bouw van honderden woningen? Als de gestage stadsuitbreiding van de laatste jaren iets heeft aangetoond dan is het wel dat onze stad niet voorbereid is op zoveel nieuwe inwoners. Jong Vld herhaalt dan ook haar oproep voor meer kwaliteit en minder kwantiteit.

Nood aan een echt masterplan
Karel Noppe: “Jong Vld Sint-Niklaas roept de gemeenteraadsleden van meerderheid en oppositie op om volgende week vrijdag dit masterplan niet goed te keuren. Er is meer voorbereiding nodig en we willen dat bevoegde schepen Geerts werk maakt van een echt masterplan. Een plan dat tot stand komt na een participatietraject dat die naam waardig is, en dat rekening houdt met de andere goedgekeurde beleidsplannen van de stad.”