›› Home ›› Nieuws

Definitieve plannen Grote Markt zo goed als klaar

8 maart 2022

De plannen voor de heraanleg van de Grote Markt zijn zo goed als klaar. Tijdens een extra bijeenkomst van de gemeenteraad op 8 maart werden de belangrijkste wijzigingen voorgesteld. Een overzicht. 


Wat is er gewijzigd tegenover de eerdere plannen?

  • De bushaltes zijn verplaatst naar de Parklaan. Daar is er plaats voor twee bushavens en een rijvak voor bus en auto in beide richtingen. Door de bushaltes van de markt weg te halen vormen ze daar geen fysieke barrière meer.
     
  • Vanop de Parklaan kan je rechtstreeks naar de Grote Peperstraat, de Kokkelbeekstraat en het H. Heymanplein. Het is dus eindelijk gedaan met rondjes rijden rondom de Grote Markt.


     
  • De Houtbriel en de Ankerstraat blijven bereikbaar vanop de Parklaan en de Grote Markt. 
     
  • De  parking onder de Grote Markt blijft bereikbaar via de Plezantstraat/Hofstraat en Parklaan. Er komt geen extra inrit maar wie vanuit de Plezantstraat/Hofstraat komt, mag nog steeds over de verkeersluwe markt rijden om de inrit van de parking te bereiken. 
     
  • Er verdwijnen parkeerplaatsen in de parking van de Grote Markt om plaats te maken voor technieken (de parking wordt een gesloten parking dus moet verluchting en brandpreventie voorzien worden), en er komt een bewaakte fietsenstalling in de verzonken tuin voor bijna 300 fietsen. Er wordt tevens een fietslift voorzien zodat iedereen van die stalling gebruik kan maken.
     
  • Er komt extra parking op de Hofstraat en de stad opent een nieuwe centrumparking op SVK voor 175 voertuigen. Die parking ligt op 800 meter van de markt en men zal er aan lage dagtarieven kunnen parkeren.
     
  • Het opnieuwen verhuizen van de kiosk naar de markt bleek niet haalbaar. IN de plaats komt er een luifelconstructie. Die biedt 175 m² schuilruimte. Een leuke plaats om af te spreken of een plaats voor kleine eventjes. De constructie is ontworpen en zal ingekleed worden door Daniël Ost.
     
  • Evenementen zoals de kermis, Sint in de piste en Vredefeesten kunnen uiteraard doorgaan, maar waarschijnlijk in gewijzigde opstelling. Hiervoor kijken we vooral naar het verharde gedeelte. De waterspiegel voor het stadhuis kan voor evenementen drooggelegd worden en ingenomen worden.
     
  • De donderdagse markt blijft uiteraard. Er wordt een compacte opstelling voorzien met een logische looproute rond de markt. We voorzien voldoende marktkasten, wateraansluitingen en veilige circulatieruimte. Alle marktkramers die er vandaag staan kunnen er op.
     
  • Er komen 120 bomen op de markt van zowat 20 verschillende soorten. Veel soorten zijn niet streekeigen maar wel gekozen in functie van klimaatrobuustheid. Zoals in de Stationsstraat waar de bomen het uitstekend doen! Deze bomen worden met recup-regenwater bevloeid met een ondergronds bevloeiingssysteem. Alle water is hemelwater.
     
  • Op sommige plaatsen komt een 3-dubbele bomengordel. Deze staat nog steeds ver van de gevels (minstens 10 meter). De kruinen beginnen op 5 meter om maximale zichtbaarheid op het marktplein en omgekeerd te behouden.

  • Het grasplein wordt robuust: de ondergrond is gelaagd en er wordt gewerkt met een robuuste grassoort in een systeem van grindgazon. De drainage zorgt tegelijk voor een droger gevoel bij overvloedige regenval en de kratten houden water vast voor de droge periodes.
     
  • Er komt 400 meter zitcomfort rond de markt. Genoeg plaats om even uit te rusten voor wie niet goed te been is of die gewoon een babbeltje wil slaan.

De raming voor het project loopt op. Een realistische raming wijst op 17,5 miljoen EUR komende van de oorspronkelijk voorziene 10,3 miljoen EUR. Hiervoor zijn verschillende redenen:

  • De oppervlakte van het dossier bedraagt 50.000 m² i.p.v. de oorspronkelijk voorziene 40.000 m². De Parklaan en pleintjes/kruispunten rond de Grote Markt zijn er bij gekomen. Dit is toename van de oppervlakte met 25%.
     
  • Het rioleringsproject van de Onze-Lieve-Vrouwstraat (die sowieso uitgevoerd moet worden) is nu toegevoegd aan het project.
     
  • Voor het optimaal en vlot verloop van de wekelijkse markt en alle evenementen worden er 19 ondergrondse elektriciteitskasten (met een kostprijs van 25.000 EUR/stuk en 31 bovengrondse kasten (5.000 EUR/stuk) voorzien.  Die blijken noodzakelijk voor de veiligheid en circulatie en vormen een onverwachte kost.
     
  • Een aantal bestaande problemen van de ondergrondse parking worden mee opgelost, het gaat o.a. om de waterdichting van de parking en het voorzien van nieuwe liften (de huidige gaan door het vochtprobleem steeds stuk).
     
  • De prijzen van de bouwmaterialen stijgen algemeen. 

Om de stijgende kostprijs te beperken en op te vangen zal het project in 2 fasen uitgevoerd worden. In een eerste fase komt de Grote Markt aan de beurt. In een tweede fas (na 2025) worden het Onze-Lieve-Vrouwplein, de Onze-Lievevrouwstraat (deel) en Parkstraat (deel) aangepakt. Dit zorgt voor een verschuiving van 1,5 miljoen EUR. Daarnaast worden delen betaald met reeds bestaande en voorzienen budgetten (riolering en gebouwen: 1 miljoen in fase 1) en ontvangt de stad subsidies van Vlaanderen voor deze heraanleg (450.000 EUR). In juni zal het college een voorstel voorleggen aan de gemeenteraad om dit in de begroting en meerjarenplanning te verwerken.