›› Home ›› Nieuws

Ingrijpende maar nodige aanpassing reglement ambulante handel op het openbaar domein

28 april 2020

Op de gemeenteraad van vrijdag 24 april 2020 werd het aangepast reglement ambulante handel op het openbaar domein goedgekeurd. Samen met de bevoegde ambtenaren en in overleg met alle stakeholders werd er de voorbije maanden hard gesleuteld aan de wijziging ervan.

Dit gemeentelijk reglement bestaat uit twee delen, enerzijds de organisatie van ambulante activiteiten op de openbare markten (donderdagse markt, wekelijkse boerenmarkt op de Dries te Sinaai en de groente- en plantenmarkt op zondagvoormiddag op het Hendrik Heymanplein) en anderzijds de organisatie van ambulante activiteiten op het openbaar domein buiten deze openbare markten.

Wijzigingen drongen zich op naar aanleiding van wijzigingen in de wetgeving waarbij een aantal basisregels voorzien zijn die de nodige garanties bieden aan de handelaars en tegelijkertijd de gemeenten meer autonomie geven om hun beleidsvisie gestalte te geven door een passende regeling uit te werken. “Deze actualisatie is beter afgestemd op de steeds evoluerende socio-economische realiteit en op een modern beheer van ambulante activiteiten”, vertelt schepen van markten Ine Somers. “Zowel de gemeente, de bezoekers als de ambulante handelaars hebben baat bij een goed draaiende, kwalitatief georganiseerde markt”, aldus schepen Somers.

We hebben ook de marktkramers zelf betrokken bij de wijziging van het reglement. Er vonden twee gesprekken plaats met alle marktkramers in de trouwzaal van het stadhuis. Een unicum met geslaagd resultaat. We kregen vele nuttige en goede suggesties en opmerkingen van hen.

Door de stroeve samenwerking met de vorige marktcommissie werd er ook een nieuwe procedure voor de samenstelling van de marktcommissie opgesteld. De leden van de nieuwe marktcommissie hebben dan vervolgens ook hun adviezen en opmerkingen op het aangepaste reglement gegeven”, verduidelijkt schepen Somers.

De meest ingrijpende wijzigingen ten opzichte van het vorige reglement:

1) Voorwaarden voor het toewijzen van een standplaats
Er wordt expliciet meegegeven dat de standplaats slechts tijdelijk aan de standhouder ter beschikking wordt gesteld. Het college van burgemeester en schepenen heeft steeds het recht een standplaats gedeeltelijk of volledig, tijdelijk of definitief te ontnemen of er één in ruil aan te bieden, zonder gehouden te zijn tot het betalen van een schadevergoeding.

2) Abonnementen - losse standplaatsen
De maximum afmeting van een vaste abonnementsplaats wordt vastgelegd op 20 m breedte en 4 m diepte (waar mogelijk). De maximum afmeting voor een losse standplaats wordt vastgelegd op 10 m breedte en 3 m diepte.

3) Toewijzingsregels losse standplaatsen (max. 16 per marktdag)
Er worden quota ingevoerd om het aantal losse marktkramers op de markt te beperken en te zorgen dat er voldoende verscheidenheid in het aanbod van standhouders blijft:

° Quota
• 4 textiel
• 3 voeding
• 16 diversen
• Tijdens bolling wordt duidelijk wanneer quota bereikt zijn
° Standgeld
• Standplaats: €5 per lopende meter
• Stallen auto op de markt: €7,20 per auto
• Elektriciteit: €3 per dag

4) Toewijzingsregels standplaatsen per abonnement
Om een diversiteit in het aanbod van producten te behouden en eventuele overdrachten met wijziging van specificatie geargumenteerd te kunnen goed- of afkeuren worden quota ingevoerd op de standplaatsen per abonnement.

Quota:
•Textiel: 43 standplaatsen(status quo)
•Diversen: 43 standplaatsen (+ 5)
•Voeding: 67 standplaatsen
•Groentenenfruit: 14 (status quo)
•Vis & schaaldieren: 5 (status quo)
•Vlees/charcuterie/kaas: 18 (status quo)
•Verbruik ter plaatse: 10 (+ 4)
•Andere voeding: 20 (+1)

Hierdoor wordt het maximum aantal standplaatsen op de donderdagse markt op 153 gebracht. Er zullen ook steeds minstens acht standplaatsen worden voorzien voor losse standhouders.

5) Seizoensabonnementen
Er wordt een regeling voor seizoensverkopen getroffen. Verkopers met seizoensartikelen moeten bij de start van het jaar aangeven wanneer zij aanwezig zullen zijn. Er moeten dus geen ziekenbriefjes meer binnen gegeven worden om afwezigheid te verantwoorden.

6) Schorsing en intrekking van een abonnement of weigering toegang voor risico’s door het college van burgemeester en schepenen
In het reglement van 2007 werden zeer weinig mogelijkheden voorzien voor bijsturingen en/of sancties vanuit de stad, ten opzichte van de marktkramers. Dit zorgt momenteel voor ontoelaatbare situaties, die niet op een correcte manier kunnen opgelost worden.
In het nieuwe reglement worden stapsgewijs sancties voorzien voor verscheidene situaties en overtredingen:
•Onmiddellijke verwijdering
•Tijdelijke opheffing (1 dag)
•Tijdelijke opheffing (4 marktdagen)
•Definitieve opheffing

Deze stapsgewijze sancties komen er in de eerste plaats om het niet- of laattijdig betalen van standgelden bij de marktkramers aan te pakken. Het blijkt immers dat enkele marktkramers systematisch te laat of hun standgelden niet betalen.
Daarenboven is er bij sommige marktkramers weinig discipline om steeds aanwezig te zijn op de markt. Vaak haalt men slechte weersomstandigheden aan als reden voor de afwezigheid, ook al is het weer helemaal niet slecht. Dit zorgt voor veel lege plaatsen op de markt, en klachten van andere standhouders en bezoekers over de bezettingsgraad. Ook voor deze onwettige afwezigheid worden sancties voorzien.

7) Tijdelijk verplaatsen van een standplaats per abonnement tijdens occasionele activiteiten, festiviteiten, evenementen, manifestaties

• Afspraken i.v.m. afwezigheden blijven gelden tijdens verplaatste markt
• Criteria toewijzen tijdelijke standplaats:
• Bevestiging aanwezigheid
• Technische mogelijkheid
• Geen rekening houden met anciënniteit op normale of verplaatste markt (niet te controleren


8) Plastic draagtassen en verpakkingsmateriaal

Het standpunt van de stad inzake plastic draagtassen en verpakkingsmateriaal wordt overgenomen in het reglement voor de ambulante handel. Er is onder de marktkramers zelf al één en ander in beweging om plastic draagtassen te bannen van de markt. Een definitieve regeling voor de openbare markt zal worden uitgewerkt tegen 1 januari 2021.

9) Opbouw/afbraak

•Voertuigen die niet in marktplaats kunnen ingebouwd worden: parkeren buiten de markt
•Aan luifels mag max 1m voor gevel kraam koopwaar gehangen worden: VEILIGHEID!
•Geen producten in de gangen plaatsen, standplaatsen opbouwen tussen witte blokjes
•Alle verkoopsactivtiteiten staken om 13u, markt leeg tegen15u
•Afvalwater van reiniging kramen, niet op de markt lozen!!!!